IT-cheferna lever i en turbulent värld, med trender som molnet, mobilitet, big data och sociala medier. Här är de viktigaste tipsen från amerikanska tidningen CIO för att behärska den snabbt växande affärsdjungeln.
1. Agera, men grips inte av panik
Förändring skapar nya affärsmöjligheter. Därför är det dags att omdefiniera it-chefsrollen i din organisation. Börja med en övergripande utvärdering av vad it-avdelningen kan göra för att stärka och effektivisera affärerna.
2. Utvärdera processerna
It-avdelningen lägger i regel 80 procent av tiden på underhåll och 20 procent på innovation. Bästa sättet att öka innovationen är att börja med att effektivisera det mest tidsödande: processerna. Dessa tar ofta stora resurser i anspråk och måste därför strömlinjeformas och automatiseras.
3. Identifiera nyckeltalangerna
Se till att dessa personer får resurser att ta sig an de tunga och svåra uppdragen. Säkerställ att alla nya projekt genomsyras av positivt tänkande.
4. Säg ja – inte nej
Historiskt sett har it-chefen alltid sagt nej, för att sänka kostnaderna. Ett nej är det effektivaste sättet att bromsa nya projekt. Istället bör it-chefen sätta sig in i användarens problem ute på affärsenheterna och söka en lösning på dem. Annars löser användarna själva sina problem och it-avdelningen förlorar kontrollen över investeringarna.
5. Styr och möjliggör.
Vissa regler måste hela företaget anamma, exempelvis inom säkerhet och lagefterlevnad. Ledordet ska dock inte alltid vara centralisering eller kontroll. Istället bör it-avdelningen styra där det är nödvändigt och i övrigt arbeta som en möjliggörare.
6. Vandra ut från kontoret.
Om it-avdelningen ska börja stöda nya affärer och tjänster, måste it-chefen vara delaktig i och förstå verksamheten. Därför måste it-chefen ut och röra på sig och lära sig hur användarna upplever sin verklighet, samt få en bild av hur de ansvarsdomäner it-chefen ansvarar för ter sig för användarna.
7. Kräv stöd från toppcheferna.
It-avdelningen kan bara ändras inifrån ifall det finns stöd från den övriga organisationen och från toppcheferna. Bilda en styrkommitté som spänner över personalavdelning, marknadsföring och ekonomiavdelning. Förändring är en process som inte sker över en natt.
8. Tala med externa aktörer
Begränsa inte kontakterna till de interna intressenterna, utan prata med kunder, partner och leverantörer. Skaffa koll på vad som sker i dessa företag och utvärdera hur ditt företag kan bli en bättre affärspartner.
9. Bygg prototyper
Planera för stora förändringar, men i smått. Alla nya projekt bör vara kopplade till affärsmålen och deras framgång bör mätas med enkla och lättbegripliga styrtal. Här bör it-chefen se sig som en riskkapitalist som ser till att alla nya projekt blir solida investeringar, med riskkapitaltillskott, personalrekrytering och fungerande stöd från affärsverksamheten.
Källa: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.537864/it-chefens-overlevnadsguide