Avinstallera program i felsäkert läge Windows 7

Tillåta start av Tjänsten Windows Installer i felsäkert läge

Ibland kan det behövas avinstallera ett program men det går det ej. Windows tillåter det inte. Ett sätt att göra det är att avinstallera programmet i felsäkert läge. Standardinställningen för felsäkert läge har inte tjänsten för ”Windows Installer” påslagen vilket behövs för att avinstallera. Här är en beskrivning hur man ska ställa in systemet för att möjliggöra start av Windows Installer i felsäkert läge. Metoden innebär att redigera registret och är mer för erfarna användare.

Föråldrad artikel men jag har kvar den för historik och nostalgi.

msiexec.exe
  • Öppna Registereditorn:
  • Navigera till registernyckeln:
[HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Minimal]
  • Högerklicka på "Minimal"
  • Välj ”Ny nyckel”
  • Namnge nyckeln "MSIServer".
  • Ändra datavärdet "default" till "service" . Figuren nedan visar posten i Registereditorn.
Reg-MSIServer

Start av tjänsten i felsäkert läge kommer nu att aktiveras. Om det inte redan är igång, kan du starta tjänsten från kommandoraden. Öppna Kommandotolken med administratörsbehörighet och skriv:
sc start msiserver
Om du vill ha möjlighet att starta denna tjänst i ”felsäkert läge med nätverk” behöver en annan registernyckel ändras. Navigera till:

[HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Network]

Gör samma som ovan. Lägg till en ny Nyckel med namnet "MSIServer".